Новий закон проти домашнього насильства обговорили на координаційній раді з питань попередження насильства в сім’ї у Ніжинській міській раді

Деталі

45258425227 березня 2018 року з метою налагодження співпраці працівники Ніжинського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги взяли участь у засіданні координаційної ради з питань попередження насильства в сім’ї , що відбулася у приміщенні Ніжинської міської ради .

Під час засідання присутні розглянули Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», обговорили випадки насильства у сім’ї, що були зафіксовані за поданням служб, заявами та повідомленнями громадян, а також обговорили проект плану заходів із питань запобігання та протидію домашньому насильству на 2018 рік.

Під час виступу начальник відділу інформації та консультації Ніжинського місцевого центру з надання БВПД Олександр Старчак ознайомив присутніх зі змінами до Закону України «Про безоплатну правову допомогу », а саме про розширення доступу до безоплатної правової допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства або насильства за ознакою статті. Окрім того, детально надав роз’яснення стосовно переліку документів, які має подати особа з метою підтвердження належності до цієї категорії населення.

В ході спілкування начальник відділу правопросвітництва та взаємодії із суб’єктами надання БППД Олена Іванова звернула увагу присутніх на розширення сфери дії Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству» (далі Закон), де запропоновано новий підхід із використанням європейських стандартів.

Під домашнім насильством тепер розуміється будь-яка дія фізичного, сексуального, психологічного або економічного насильства, а також погрози вчинення таких діянь, незалежно від факту спільного проживання поширюється на таких осіб. Постраждалими визнаються особи, незалежно від того, чи проживають вони спільно зі своїми кривдниками, чи ні (наречені, подружжя, колишнє подружжя, мати, батько, діти, їх батьки, брати, сестри, нерідні батьки, опікуни, піклувальники, їхні діти, прийомні діти, діти-вихованці, інші родичі до двоюрідного ступеню зв’язку, особи, які спільно проживали або проживають однією сім’єю, але не перебувають у шлюбі, їх діти та батьки) та особи, які проживають разом (будь-які інші родичі, люди, які пов’язані спільним побутом, мають спільні права та обов’язки).
Потерпіла особа може вимагати від кривдника компенсації: її витрат на лікування, отримання консультацій або на оренду житла, яке вона винаймає з метою уникнення домашнього насильства, періодичних витрат на утримання, потерпілої, дітей чи інших членів сім’ї, які перебувають (перебували) на утриманні кривдника.987654567876543

Важливим є те, що закон зобов'язує державу створювати і підтримувати розвиток національних «гарячих» ліній, за якими можна буде отримати оперативну інформацію: як захистити себе і дітей, куди звернутися за допомогою, як чинити, щоб вийти з конфліктної ситуації.

Відтепер Закон передбачає створення притулків для жертв домашнього насильства, де вони зможуть жити, отримувати необхідну юридичну, медичну і психологічну допомогу, якщо їхнє життя і здоров'я знаходиться під загрозою і вони не можуть повернутися додому.

Цікавим нововведенням є створення Єдиного державного реєстру випадків домашнього насильства, а також створення програм для постраждалих та їхніх кривдників.

Єдиний державний реєстр випадків домашнього насильства та насильства за ознакою статі (далі - Реєстр) - це автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для збирання, реєстрації, накопичення, зберігання, адаптування, зміни, поновлення, використання, поширення (розповсюдження, реалізації, передачі), знеособлення і знищення визначених цим Законом даних про випадки домашнього насильства та насильства за ознакою статі. Усі факти домашнього насильства, інформація про кривдника (незалежно від його згоди), а також про постраждалих (за їхньою згодою) вносяться до Єдиного державного реєстру випадків домашнього насильства та насильства за ознакою статі.

Законодавство вводить жорсткіші покарання для кривдників, щоб ізолювати кривдника від постраждалої та дітей, через застосування спеціальних заходів щодо протидії домашньому насильству:
1) терміновий заборонний припис стосовно кривдника;
2) обмежувальний припис стосовно кривдника;
3) взяття на профілактичний облік кривдника та проведення з ним профілактичної роботи;
4) направлення кривдника на проходження програми для кривдників.

Термінове заборонне розпорядження видається потерпілій відразу після фіксації випадку домашнього насильства співробітниками поліції (термін дії 10 днів). Протягом цього періоду зловмисникові заборонена будь-яка комунікація з постраждалою. Потім, згідно із судовою постановою, вводиться обмежувальне припис (від 1 до 6 місяців).

До повнолітнього, який здійснив домашнє насильство, разом із покаранням на строк до 3 місяців або довше можуть застосувати такі заходи:
- заборона перебувати вдома у потерпілого;
- обмеження спілкування з дитиною, якщо насильство було направлено проти неї або скоєне в її присутності;
- заборона наближатися до будинку, роботи або інших місць, де часто буває потерпілий;
- заборона контактувати з потерпілим, у тому числі, за допомогою менеджерів або інших людей;
- направлення на програму для кривдників.
На сьогодні новий закон проти домашнього насильства передбачає притягнення лише до адміністративної відповідальності та застосовування спеціальних заходів через поліцію або суд.

Власне відповідальність кривдника за вчинення домашнього насильства наразі передбачена лише у Кодексі України про адміністративні правопорушення. Ст. 172-3 КУпАП за вчинення домашнього насильства передбачає покарання у вигляді штрафу від 170 грн до 340 грн або громадських робіт на строк 30-40 годин, або адміністративного арешту на строк до 7 діб. Повторне вчинення домашнього насильства протягом року вже загрожує штрафом від 340 до 680 грн або громадськими роботами на строк від 40 до 60 годин, або адміністративним арештом на строк до 15 діб.

На завершення працівники місцевого центру наголосили на необхідності налагодження взаємодії із усіма суб’єктами, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, а саме :
- взаємне інформування не пізніше однієї доби про виявлені факти домашнього насильства у випадках, передбачених цим Законом, з дотриманням правового режиму інформації з обмеженим доступом;

- реагування на випадки домашнього насильства відповідно до компетенції та з урахуванням оцінки ризиків, що загрожують постраждалій особі;

- організацію здійснення заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству відповідно до компетенції, обмін досвідом;

- здійснення спеціально уповноваженими органами у сфері запобігання та протидії домашньому насильству моніторингу дотримання вимог законодавства суб’єктами, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, розроблення пропозиції щодо вдосконалення законодавства та практики його застосування;

Законотворець наголошує на всі суб’єкти, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, мають залучати до співпраці організації для надання дієвої допомоги постраждалим особам громадські об’єднання, іноземні неурядові організації та інших заінтересованих осіб, а також забезпечують висвітлення таких заходів і діяльності в засобах масової інформації з дотриманням правового режиму інформації з обмеженим доступом.95147525

Нагадаємо, за отриманням консультації та захистом своїх прав звертайтеся до Ніжинського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги (м. Ніжин, вул. Богуна, 8 (3-й поверх) або за телефоном (04631) 7-16-15) та його структурних підрозділів ( бюро правової допомоги ), а також за номером цілодобової телефонної лінії – 0 800 213 103.

   
© 2015 Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Чернігівській області | При використанні матеріалів сайту посилання обов'язкове
Розробка: Троценко Сергій | [email protected] legalaid.gov.ua