Порядок обміну земельними ділянками за схемою «пай на пай»

Деталі

8566951У власників земельних ділянок із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва інколи виникає питання, щодо можливості обміну цих земельних ділянок. З огляду на п. 15 Перехідних положень ЗК України можна дійти до висновку, що обіг (купівля - продаж або інші способи відчуження) земель сільськогосподарського призначення до 1 січня 2019 року, не допускається.

У той же час необхідно звернути увагу, що частиною першою статті 5 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» № 899-IV (далі за текстом – Закон № 899-IV) встановлено, що матеріали обміну земельними частками (паями), проведеного за бажанням їх власників, оформлюють сільські, селищні, міські ради та районні державні адміністрації в межах їх повноважень щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) до моменту видачі державних актів на право власності на земельну ділянку.

Статтею 14 Закону № 899-IV передбачено, що в разі якщо власник земельної ділянки, яка знаходиться всередині єдиного масиву, що використовується спільно власниками земельних ділянок чи іншими особами для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, виявляє бажання використовувати належну йому земельну ділянку самостійно, він може обміняти її на іншу земельну ділянку на межі цього або іншого масиву. Обмін земельними ділянками здійснюється за згодою їх власників відповідно до закону та посвідчується нотаріально.

Згідно з пунктом 15 розділу Х «Перехідні положення» ЗК України про ринок земель, але не раніше 1 січня 2019 року, не допускається купівля-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок і зміна цільового призначення (використання) земельних ділянок, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв), крім передачі їх у спадщину, обміну на іншу земельну ділянку відповідно до закону та вилучення (викупу) земельних ділянок для суспільних потреб.

Отже, законодавець передбачив декілька підстав отримання у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення, а саме - як земельний пай при приватизації сільськогосподарських підприємств для ведення товарного сільськогосподарського виробництва або як землі для ведення сільського господарства.

Вищевикладене свідчить, що законодавець суттєво обмежив оборот земель із цільовим призначенням для товарного сільськогосподарського виробництва, не врегулювавши на законодавчому рівні порядок міни земельних часток (паїв) в інших випадках.

Відповідно зазначені норми права дають можливість зробити висновок про те, що обміняти можна земельні ділянки за схемою «пай на пай» та лише у випадку, передбаченому статтею 14 Закону № 899-IV. Відповідно намагання деяких осіб провести обмін за іншою схемою буде незаконним.

   
© 2015 Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Чернігівській області | При використанні матеріалів сайту посилання обов'язкове
Розробка: Троценко Сергій | [email protected] legalaid.gov.ua